szpinakNa pewno pamiętacie marynarza Popeye. Tak, jest to postać z filmu animowanego, która dzięki szpinakowi przekształcała się z wymoczka w supermana. Mimo, że postać jest fikcyjna, właściwości lecznicze szpinaku są bardzo realne.
Szpinak, podobnie jak inne zielone warzywa (brokuły, kapusta, brukselka itp.) są źródłem kwasu foliowego (witamina B9). Kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, wpływa dodatnio na układ nerwowy i pracę mózgu, decyduje o dobrym samopoczuciu psychicznym. Obniża poziom homocysteiny we krwi, która podrażnia ścianki tętnic i zwiększa ryzyko choroby naczyń obwodowych (PAD). Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda przeprowadzili badania z udziałem 46 tys. mężczyzn i zauważyli, że u tych, którzy zażywają kwas foliowy codziennie, ryzyko wystąpienia PAD było o 30% niższe niż u mężczyzn, którzy zażywają minimalną ilość witaminy B9.
Wiadomo również, że szpinak jest silnym źródłem magnezu, co pomaga w rozszerzaniu naczyń krwionośnych. Poprawia przepływ krwi do narządów płciowych, co zwiększa podniecenie zarówno u mężczyzn jak i kobiet.
A jeżeli już dopadło Cię depresyjne zniechęcenie – wypij szklankę szpinak-owego soku. Wypijając zielony sok na czczo w ciągu 3 tygodnie umocnisz swoje zdrowie psychiczne i zapomnisz o depresji.
100 g gotowanego szpinaku dostarcza: 20 kalorii, 5,1 g białka, 0,5 g tłuszczu, 1,4 g węglowodanów, 6,3 g błonnika, 600 mg wapnia, 490 mg potasu, 120 mg sodu, 93 mg fosforu, 59 mg magnezu, 2,4 mg żelaza, 0,4 mg cynku.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *