Kostki cukru   Insulinooporność jest stanem, w którym dochodzi do obniżonej wrażliwości komórek na działanie insuliny.

U każdego z nas po spożyciu pokarmu poziom cukru we krwi wzrasta, co jest sygnałem dla trzustki do wydzielania insuliny. W insulinooporności poziom insuliny wytwarzanej przez trzustkę jest w normie a nawet czasem podwyższony. Jednak organizm wciąż uważa że insuliny jest za mało. Jest to spowodowane obniżoną wrażliwością tkanek na działanie insuliny. Doprowadza to do wzmożonej pracy trzustki, która zmuszana jest do wytwarzania nowych dawek hormonu. Po pewnym czasie komórki tego narządu ulegają wyczerpaniu i nie są w stanie wytwarzać odpowiedniej ilości insulin.

Za najczęstszą przyczynę insulinooporności uważa się nadwagę, otyłość oraz obciążenia genetyczne.

U osób z nadwagą, to właśnie nadmiar tkanki tłuszczowej odpowiedzialny jest za insulinooporność. Tkanka tłuszczowa wytwarza bowiem hormony , które są antagonistami w stosunku do insuliny oraz hamują efekty jej działania. Nadmiar tkanki tłuszczowej może wydzielać do krwi wolne kwasy tłuszczowe, które organizm wykorzystuje jako energię zamiast glukozy. Wówczas dochodzi do podwyższenia cukru we krwi. W konsekwencji trzustka wydziela kolejna dawkę niewykorzystywanej przez tkanki insuliny.
Za rozwój insulinooporości odpowiada także wiele innych czynników:

  • Obciążenia genetyczne – szczególnie osoby, których najbliżsi krewni chorują na insulinooporność, cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, otyłość.
  • Zła dieta – wysoka kaloryczność , duża ilość węglowodanów prostych.
  • Podwyższony poziom cukru we krwi.
  • Stres.
  • Alkohol.
  • Palenie papierosów.
  • Siedzący tryb życia.
  • Wiek- z wiekiem wzrasta ryzyko zachorowania.
  • Wadliwa budowa hormonu insuliny (zespół zmutowanej insuliny).
  • Nadmiar hormonów, które działają przeciwstawnie do insuliny. Należy tu wymienić kortyzol, glukagon, hormon wzrostu, hormon tarczycy, androgeny.

Bagatelizowana insulinooporność może doprowadzić do cukrzycy typu II.

Konsekwencje zaburzeń gospodarki glukozowo – insulinowej przyczyniają się do wielu innych problemów zdrowotnych.
Należą do nich min.:

  • Otyłość.
  • Nadciśnienie tętnicze.
  • Problemy z płodnością.
  • Stłuszczenie wątroby.
  • Zespół policystycznych jajników (PCOS).
  • Niedoczynność tarczycy.
  • Hashimoto.
  • Zaburzenia Lipidowe – wysoki cholesterol LDL.
Podstawowe leczenie Insulinooporności polega na stosowaniu odpowiedniej diety wraz z aktywnością fizyczną.

Dieta powinna być dostosowana do wieku i stanu zdrowia. W uproszczeniu: podstawową zasadą jest spożywanie produktów i potraw o niskim indeksie glikemicznym.

W codziennych posiłkach należy uwzględnić:

  • Gruboziarniste przetwory zbożowe – razowe pieczywo, makarony, grube kasze, ryż brązowy.
  • Warzywa – świeże lub gotowane al dente ( uzupełniaj nimi posiłki, w ten sposób wypełniasz żołądek i obniżasz poziom cukru). Należy także uwzględnić strąki.
  • Owoce- wybieraj nieprzejrzałe , nieprzeleżane, najlepiej o niskiej zawartości węglowodanów np.: jabłka, truskawki, maliny, jagody, jeżyny, cytryny, grejpfrut, pomelo, kiwi i wiele innych. Urozmaicaj owocowe menu. Staraj się eliminować soki.
  • Mięso i produkty mięsne – najlepiej indyk, kurczak, cielęcina, królik, dziczyzna, jagnięcina, rzadziej kaczka, gęś, wieprzowina (schab, szynka, polędwica), wołowina.
  • Ryby- przynajmniej dwa razy w tygodniu zjedz posiłek z ryby. Wybieraj ryby tłuste jak łosoś, pstrąg, śledź, makrela i inne.
  • Jaja – z wolnego chowu.
  • Mleko i przetwory mleczne – naturalne, niedosładzane, bez smakowych dodatków. Naturalne mleko spożywaj w małych ilościach, jako dodatek.
  • Nasiona Pestkowe – jedz 2 łyżki dziennie np.: słonecznik, dynia, orzechy, migdały.
  • Przyprawy i zioła – cynamon, kurkuma, chili, imbir, czarnuszka- uwrażliwiają komórki na działanie insuliny.

Posiłki powinny być spożywane regularnie, z umiarem i urozmaicone.

Techniki sporządzania potraw maja wpływ na ich skład, wartość odżywczą i indeks glikemiczny.

W insulinooporności zaleca się:

  • Gotowanie w wodzie, na parze i w łaźni wodnej.
  • Duszenie.
  • Pieczenie w folii, rękawach, workach, naczyniach żaroodpornych.
  • Smażenie w pergaminie, na patelni grillowej, beztłuszczowo.
  • Sporządzanie potraw bez zasmażek, zagęszczania mąką, bez panierek.
  • Posiłki powinny być świeże – bez odsmażania.

Żywienie to czynnik, który pozostaje całkowicie pod nasza kontrolą. To My w ostateczności decydujemy co dostanie się do naszego żołądka. Dlatego świadomie wybierajmy produkty, które zagoszczą w naszej diecie.

Ucząc się prawidłowych zasad odżywiania wpływamy na poprawę naszego zdrowia. Nie szukajmy wymówek i zacznijmy od dziś, bo insulinooporność coraz częściej występuje u osób szczupłych oraz wśród dzieci i młodzieży.

 

Podziel się:
  • 4
  •  
  •  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *