Dorsz skrei

Dbając o zdrowy i racjonalny styl życia należy pamiętać, aby w diecie nie zabrakło ryb. Od stycznia do kwietnia w sklepach mamy możliwość kupienia dorsza skrei – zwanego też dzikim dorszem z Morza Arktycznego lub norweskim dorszem zimowym. Należy on do ryb wędrujących. Przypływa z Morza Arktycznego, pokonując 600 km. do północno – zachodnich wybrzeży Norwegii (Lofoty), gdzie jest odławiany. W swojej wędrówce przez morze otrzymuje dużo zróżnicowanego i zdrowego pożywienia, co pozytywnie wpływa na smak ryby. Mięso skrei jest zwarte i sprężyste. Podobnie jak inne gatunki dorsza skrei jest rybą chudą i niskokaloryczną – 100g zawiera ok.81kcal. Ponad to charakteryzuje się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. Dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3 pokryjemy zjadając posiłek składający się z porcji dorsza skrei. Charakteryzuję się on także wysoką zawartością białka – 16,9g. w 100g ryby. Skrei jest źródłem selenu (min. bierze udział w procesach metabolicznych komórek), sodu (niedobór powoduje zaburzenia pracy serca i odwodnienie), potasu (objawami niedoboru potasu są skurcze mięśni, nadciśnienie, zmęczenie, zdenerwowanie, obrzęki rąk i nóg) i jodu (jego brak negatywnie wpływa na pracę tarczycy). Skrei zawiera także wit. B12 ( jej brak powoduje anemię). Bardzo ważny jest także fakt, że dorsz skrei jest zdrowym i bezpiecznym produktem spożywczym o śladowej zawartości substancji szkodliwych. Wszystkie wartości plasują się znacznie poniżej ustawowych wartości granicznych UE – badanie przeprowadził norweski niezależny państwowy Instytut Badań nad Żywnością i Rybami (NIFES).
Mięso tej smacznej ryby można przygotować na wiele sposobów. Należy jednak pamiętać, aby 30 minut przed obróbką termiczną Skrei’a wyjąć z lodówki. Rybę można przyrządzać zarówno ze skórą jak i bez. Ze względu na swój delikatny smak, dobrze komponuje się z tymiankiem, pietruszką, skórką z cytryny. Przyprawy warto dodać pod koniec smażenia. W przypadku smażenia należy używać oleju lub masła, smażąc skórą do dołu, polewając wierzch tłuszczem z patelni. Warto też smażyć na pergaminie (w tłuszczu), aby zapobiec przypalaniu do patelni. Innym sposobem przygotowania tej smacznej ryby jest pieczenie. Jednak przedtem warto podsmażyć dorsza na patelni, skórą do dołu. Jedno jest pewne: smażona, pieczona, gotowana – smakuje wyśmienicie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *