pokrojony chlebDostarcza naszemu organizmowi dużą ilość węglowodanów złożonych, o ile jest to pieczywo pełnoziarniste, polifenoli, kwasu fitynowego, witamin z grupy B (zwłaszcza B1, B2, PP), a także makro- i mikroelementów, żelaza, magnezu, cynku. Pieczywo razowe zawiera sporo błonnika pokarmowego, zwłaszcza frakcji nierozpuszczalnej w wodzie. Dzięki temu chroni nas przed zaburzeniami pracy jelit i chorobami przewodu pokarmowego – od zaparć, na nowotworach jelita grubego skończywszy. Dodatkowo błonnik obniża poziom cukru w naszym organizmie, zwiększając uczucie sytości po posiłku ( jest to szczególnie istotne dla osób będących na diecie).
Jednak pieczywo razowe nie zaleca się osobom ze skłonnościami do zgagi, wzdęć, biegunek, z wrzodami żołądka lub kamicą żółciową. Wówczas wybieramy pieczywo białe.
Należy także pamiętać o dość wysokiej kaloryczności pieczywa. Im mąka bardziej przemielona, tym kaloryczność wyższa. Dlatego starajmy się, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, całkowicie rezygnować z białego pieczywa, jak bagietki, rogale maślane, drożdżówki, zastępując je chlebem pełnoziarnistym, grahamem lub wzbogaconym ziarnami.
Kupując chleb sprawdzajmy jego skład. Może on być pszenny (z pszenicy zwykłej lub orkiszowej), żytni i pszenno-żytni. Choć coraz częściej doceniamy też chleby z amarantusa, mąki gryczanej, jęczmiennej czy kukurydzianej. Mąki użyte do pieczenia , niezależnie od rodzaju zboża, różnią się od siebie grubością przemiału, Im słabszy przemiał, tym większy udział rozdrobnionej okrywy owocowo-nasiennej w mące, co sprawia że mąka jest bardziej ciemna i zdrowa.
Dobrze gdy na etykiecie podana jest także wartość kaloryczna pieczywa. Wybierajmy bochenek podzielony na kromki, co ułatwi nam kontrolowanie spożywanych kalorii.
Wiele osób decyduje się na pieczenie chleba w domu. Jest to spowodowane kiepską jakością pieczywa ogólnodostępnego, a częściej brakiem pieczywa dla osób z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi. Aby upiec chleb w domu nie trzeba zaopatrywać się w żaden specjalistyczny sprzęt. Chleb pieczemy w piekarniku, w blaszce wyłożonej pergaminem lub innym naczyniu żaroodpornym. W prawdziwym chlebie powinny być tylko cztery podstawowe składniki – mąka, woda, sól i drożdże lub zakwas. Wszelkie dodatki typu ziarna lub orzechy wzbogacają smak i wartość odżywczą pieczywa. Wybór mąki uzależniamy od naszych upodobań i oczekiwań. Piekąc chleb w domu w 100% znamy jego skład i eliminujemy z naszej diety chemiczne ulepszacze, tak szczodrze dodawane przez piekarzy.
Do najczęstszych przyczyn eliminacji z diety chleba możemy zaliczyć alergię lub nietolerancję na gluten. Gluten to rodzaj białka, które najczęściej możemy spotkać w ziarnach żyta, pszenicy i jęczmienia. To dzięki niemu pieczywo jest elastyczne oraz posiada chrupiąca skórkę i miękki środek. Na diecie bezglutenowej używamy produkty mączne pochodzenia ryżowego, kukurydzianego, ziemniaczanego, sojowego, oraz pieczywo z mąki bezglutenowej.
Czasem z pieczywa rezygnują osoby, pragnące odchudzić się. Co uważam za błąd, bo chleb to ważny składnik zdrowej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *