Słodka alternatywa dla cukru

Wciąż słyszymy o szkodliwości cukru w naszej codziennej diecie. Przez dietetyków nazywany jest białą trucizną, która uzależnia rujnując nie tylko naszą sylwetkę, ale i zdrowie. Dlatego poniżej przedstawiam znane mi produkty, które chodź słodkie nie posiadają tak szkodliwych właściwości jak cukier.:

stevia –  Stevia rebaudiana jest rośliną o słodkich liściach. Zawiera ona glikozydy około 200-300 razy słodsze od sacharozy. Przez miliony ludzi (głównie z  Południowej części Ameryki oraz na terenach Azji) jest od lat stosowana jako naturalny słodzik, który zawiera 0 kcal (stevia została zaakceptowana przez FDA ,czyli Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków jako suplement diety, nie może być jednak sprzedawana jako słodzik).  Może być stosowana do pieczenia i gotowania. Stevia nie podnosi poziomu glukozy we krwi i może być używana przez diabetyków. Nie powoduje próchnicy zębów, a wręcz przeciwnie – ma działanie bakteriobójcze i grzybobójcze. Może być długo przechowywana, gdyż słodziki ze stevii nie ulegają  fermentacji. Jako dietetyk polecam stevię cukrową, która jest bezpieczna dla naszego organizmu, gdyż otrzymuje się ją w naturalny sposób.

Syrop z agawy – środek słodzący produkowany w Meksyku z rdzenia rośliny agawy. Ma on przyjemny smak, porównywalny ze smakiem miodu i jest około trzykrotnie słodszy od cukru, jednocześnie posiadając od czterech do pięciu razy niższy indeks glikemiczny niż miód. Zawiera on także spore ilości inuliny – naturalnego probiotyku, który powoduje wzrost korzystnej flory przewodu pokarmowego, obniża poziom cholesterolu oraz lipidów w surowicy krwi oraz usprawnia pracę przewodu pokarmowego – zapobiega zaparciom Niestety na rynku pojawił się syrop z korzenia agawy. Jego nadmierne spożycie może doprowadzić do otyłości. Zawiera on wysokie stężenie fruktozy, co  może powodować symptomy nietolerancji fruktozy (zespołu złego wchłaniania fruktozy), oraz duże ilości saponin. Mogą one powodować rozpad czerwonych krwinek, a u kobiet w ciąży – poronienia. Syrop z rdzenia agawy doceniają  nie tylko najwyższej klasy kucharze i cukiernicy, ale również lekarze i dietetycy.

Miód pszczeli – ma niewiele witamin i śladowe ilości mikroelementów. Ma za to silne właściwości bakteriobójcze dzięki inhibinie  dodawanej przez pszczoły do nektaru. Miód ma właściwości wzmacniające. Jest on nieodłącznym składnikiem diety dla osób osłabionych i wycieńczonych zarówno pacą fizyczną jak i umysłową .Obecna w miodzie acetylocholina obniża ciśnienie i poprawia krążenie krwi, natomiast cholina działa ochronnie na wątrobę oraz zwiększa wydzielanie żółci. Przedstawia właściwości oczyszczające, odnawiające oraz przeciwzapalne, co ważne jest również niezastąpiony dla dzieci powyżej pierwszego roku życia. U nich wspomaga bowiem rozwój psychiczny i wzmacnia ich odporność. Jako dietetyk uważam, że jeżeli nie ma żadnych zdrowotnych przeciwwskazań, miód powinien stać się nieodłącznym elementem codziennej diety, by mógł pomagać, sprawnie funkcjonować naszemu organizmowi.

Ksylitol – jest to cukier pochodzenia naturalnego pozyskiwany najczęściej z brzozy. Jest 40 razy mniej kaloryczny od cukru tradycyjnego. Ksylitol wzmacnia układ immunologiczny, broni przed degeneracyjnymi, chronicznymi chorobami i ma właściwości opóźniające proces starzenia się.  Stosowany jest też w profilaktyce próchnicy, osteoporozy, chorób nowotworowych, cukrzycy, zaburzeń odporności, grzybicach. Co ciekawe stosuje się go w profilaktyce próchnicy (dodawany do gum do żucia, past do zębów). Zaczynając stosować ksylitol przyjmujemy go w małych ilościach, aby zapobiec problemom jakie mogą być odczuwalne początkowo – łagodna biegunka lub lekkie skurcze.

 

jadna pisze o tym “Słodka alternatywa dla cukru

  1. Uzywamy, uzywamy. Tylko z umiarem. Chociaz zastanawiamy sie, jak przebiega proces jego wytwarzania oraz na ile hura optymistyczne informacje podawane przez sprzedawcow ksylitolu sa pewne? Czy przypadkiem za X lat nie okaze sie, ze jest on tak znakomita alternatywa dla cukru jak margaryna dla masla, he, he

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *